.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دوئلي ديگر براي نساجي مازندران
مروری بر صحبت‌های بسیاری از دست‌اندركاران دولتی صنعت نشان می‌دهد كه مسوولان همچنان بر طبل ادعاهای خود می‌كوبند وبدون عبرت گرفتن از درس‌های گذشته، كماكان اعتقاد دارند كه مشكل صنعت نساجی كشور، فرسودگی ماشین‌آلات و نبود نقدینگی....
دوئلي ديگر براي نساجي مازندران

صنعت نساجی، قدیمی‌ترین صنعت ایران و شاید دنیاست. نخستین كارخانه‌های صنعتی به شكل مدرن امروزی در انگلستان تاسیس شد و در ادامه به هندوستان راه یافت.
ایران نیز كه از دوره قاجار، در عرصه مدرنیزاسیون، لنگ‌لنگ‌زنان گام برمی‌داشت، با نساجی به روند مدرن كردن صنعت گام گذاشت.
با این حال، صنعت نساجی زمانی به دست دولت نهم رسید كه نفس‌هایش به شماره افتاده بود.
سرانه مصرف پارچه كه به ادعای آمار دولتی به 19 مترمربع می‌رسد، مطابق گزارش‌های غیررسمی به 5 تا 7 متر رسید كه از این میزان هم بخش عمده‌ای به منسوجات وارداتی اختصاص داشت.
همچنین این دولت وارث بحران‌های بزرگی در این صنعت بود كه نساجی كردستان، نساجی كرمانشاه (غرب)، صنایع نساجی خوی، فرنخ، مه نخ و نازنخ، مخمل و ابریشم كاشان و... از جمله این كارخانه‌ها به حساب می‌آمدند.
برای اینكه معلوم شود تعطیلی هر كدام از این واحدها چه خساراتی به اقتصاد و صنعت ایران وارد می‌كند، ذكر مثالی در این باره كفایت می‌كند.
روزگاری حجم تولید كارخانه نساجی كرمانشاه (غرب) به 30 میلیون متر می‌رسید.
این شركت دارای بیش از 150 فروشگاه و ده‌ها هكتار زمین بود و هزاران كارگر در آن مشغول به كار بودند.
در دی ماه سال 86، این شركت معظم با بیش از 80 میلیارد تومان بدهی انباشته و تقلیل كارگران به حدود هزار نفر، حتی قادر به پرداخت حقوق كارگران به مدت 4 ماه نبود و در نهایت با تعطیلی این كارخانه، قرار شد كه زمین‌های آن برای ساخت شركت خودروسازی در اختیار ایران خودرو قرار گیرد، شركتی كه با مدیریت شركت آتیه دماوند از زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان به این روز افتاد.
با این حال دولت نه فقط راه اشتباه پیشینیان را ادامه داد، بلكه با اتخاذ سیاست‌های متغیر و چندگانه، ضربات مهلك‌تری بر پیكره این صنعت وارد كرد.
سیاست‌های متكی بر تزریق پول دولت ، وقتی با ورود دلارهای بادآورده نفتی حاصل از افزایش غیرطبیعی قیمت نفت همراه شد، چنان صدماتی بر صنایع مختلف كشور وارد آورد كه كشور باید سال‌ها تاوان آن را بپردازد.
تغییر تعرفه‌های مكرر برای پنبه وارداتی و رنگ مورد استفاده در صنعت نساجی بخشی از اقدامات دولت در این زمینه بود. همچنین ادامه سیاست ریزش پول برای تقویت صنعت نساجی بدون توجه به علل ضعف این صنعت سبب شد كه سیاست‌های دولت نیز همچون اسلافش با شكست روبه رو شود.
مروری بر صحبت‌های بسیاری از دست‌اندركاران دولتی صنعت نشان می‌دهد كه مسوولان همچنان بر طبل ادعاهای خود می‌كوبند و بدون عبرت گرفتن از درس‌های گذشته، كماكان اعتقاد دارند كه مشكل صنعت نساجی كشور، فرسودگی ماشین‌آلات و نبود نقدینگی در این صنعت است و هیچ‌گاه حاضر به اقرار به این موضوع نیستند كه آنچه نساجی، قدیمی‌ترین صنعت ایران را به احتضار انداخت، مدیریت غیرعلمی و دولتی بود.
البته صنعت نساجی در ایران تنها قربانی چنین نگاهی نیست. صنعت لوازم خانگی، لوازم صوتی و تصویری، خودروسازی و... برخی دیگر از صنایعی كه امروز با مرگ دست و پنجه نرم می‌كنند، بیش از آنكه قربانی ماشین‌آلات فرسوده، عدم بهره‌وری و كمبود نقدینگی باشند، به‌دلیل مدیریت خالی از دانش دولتی و شبه‌دولتی، محكوم به شكست هستند؛ موضوعی كه علت‌العلل تمامی مشكلات امروزین صنعت است.
با نگاهي به صنعت نساجي در مازندران ،بلافاصله بياد كارخانجاتي همچون چيت سازي بهشهر،نساجي مازندران ،نساجي بابكان،نساجي چوخا،خزرخز تنكابن،جين مدآمل،ريسندگي چل مي افتيم كه هر كدام بنوبه خود ممر درآمد يك شهر بودند ودرشرايط فعلي كارگران آن يا آواره گرديده اند يا در بدترين شرايط معيشيتي به سختي زندگي ميكنند.
هنوز بياد داريم کارخانه چيت بهشهررا كه يکى از کارخانجات بزرگ و بسيار قديمى بود که در سال ١٣١٤ تاسيس گرديد و در سال ١٣١٧ توليد آن آغاز شد.
توليدات اين شرکت عبارت بود از چيت چلوار، باند، گاز، جناقى، پاتين و پارچه پرده.
شرکت چيت بهشهر بعد از انقلاب ٥٧ تحت پوشش صنايع ملى ايران اداره ميشد سپس به بنياد شهيد واگذار شد و در سال ١٣٧٣ به بخش خصوصى منتقل شد.
قبل از انقلاب در اين کارخانه حدود ٣٠٠٠ کارگر اشتغال بکار داشتند.
در سالهاى ٦٥ و ٦٦ تعداد کارگران به حدود ١٧٠٠ نفر رسيد. بعد از اجرا گذاشته شدن طرح تعدِيل نيروى کار تعداد کارگران به ٩٠٠ نفر رسيد و پس از واگذارى آن به بخش خصوصى دوباره ٢٠٠٠ کارگر در آنجا اشتغال داشتند.
از سال ٧٤ حدود ١٦٠٠ کارگر در اين کارخانه حالت بلاتکليف پيدا کردند و از آنسال به بعد مساله دستمزدهاى معوقه و خطر بيکارى به معضلات جدى کارگران تبديل گرديد وعاقبت بعد از اعتصابات كارگري اين صنعت عظيم انحلال گرديد.
حال امروز نوبت به نساجي مازندران رسيده است .وكارگران اين مجموعه كه تا ده سال پيش تعدادشان به بيش از ده هزار نفر ميرسيد و يك استان را رزق وروزي ميداد در شرايط كنوني شايد كمتربه از چند صد نفر برسد.
وعده ووعيد مسئولان ودلسوزي هاي انتخاباتي وهشدارهاي پي در پي ونگرفتن حقوق چند ماه وسرگرداني كارگران ،تجمع در مقابل فرمانداري ،استانداري ودفتر نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي ،همه وهمه خاطر آورتلخ كارخانجاتي است كه به تله اي از خاك تبديل شده اند واگر مطلبي گفته ميشود ونوشته ميشود مسئولين تاكيد دارند كه بايد از اميد با كارگران صحبت كرد ولي امروز شكم كارگر از نداشتن وگرسنگي به كمر آن چسبيده است .
كداميك از مسئولين ميتوانند ماهها حقوق نگيرند وزندگي كنند ،اين حرف هاي امروز كارگران نساجي مازندران است كه همواره در تجمعات ميگويند .
براستي از خود پرسيده ايم كارگراني كه در هر برهه از زمان پايبندي وجانفشاني خود را به انقلاب ،امام امت ورهبرعظيم الشان خود نشان داده اند چرا بايد سفره هايشان خالي ونزد زن وبچه هايشان شرمنده باشند.
امروزدر خصوص نساجي مازندران دوئلي در مازندران دارد انجام ميگيرد ،كه در اين دوئل كارگران كه نقشي ندارند از هرطرف مورد هدف قرار گرفته اند وبسان ساير همرزمان خود در ساير كارخانجات تعطيل شده قرباني ميشوند. /ایلنا
فرامرز درخشنده/1290


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 29 ارديبهشت 1390
صدر و ذیل این مطلب که با هم تناقض دارد؟ مگر نمی گویید که مدیریت غیر علمی و دولتی نساجی را به این روز انداخت؟ حالا چرا نساجی مازندران را که به بخش خصوصی واگذار شده است می کوبید؟
یعنی نه بخش خصوصی و نه بخش دولتی؟ پس کی؟ نکند بخش تعاونی! آن هم تعاونی کارگران؟ یعنی همین بلایی که سر بقیه کارخانجات آمد و حالا سالهاست که نابود شده اند.
از آقای درخشنده بعید بود که مطلبی پر از تناقض بنویسد.
دفاع از قشر زحمتکش کارگر این نیست که ما آنها را از چاله درآورده و به چاه بیندازیم. ضمنا نمی دانم چرا هروقت به انتخاباتی نزدیک می شویم دلسوزان و خادمان قشر کارگر از خواب زمستانی بلند می شوند. ولی در زمان حادثه که کارخانه ها را تعطیل می کردند ساکت بودند.
متاسفانه باید بگویم که بنده به صداقت این جماعت اعتقاد چندانی ندارم. یکی از مهمترین عوامل بیچارگی کارگران در ایران قانون کار و تشکیلات سیاسی به اصطلاح کارگری است.
باید گفت: شما این بچه ای را که بغل کرده اید زمین بگذارید دیگر گریه نمی کند!
نا شناس 29 ارديبهشت 1390
جناب آقای درخشنده رفتید از اکبری نماینده قائمشهر که خودشو احیاء‌گر کارخانه های نساجی میدونه و به کسی حتی مسئولان ارشد امنیتی استان اجازه نمیده که وارد بشن تا مشکلات را مرتفع بکنند پرسیدید که جواب این همه ناحقی در مورد کارگران را چطور می خواد بده؟‌یادمون نرفته که دارو دسته اکبری چطور بر سر کارگران مظلوم که حقوقشان را مطالبه کردند افتادند و با چوب و چماق زدند
1 29 ارديبهشت 1390
دوست عزيز ودست نشانده آقاي اكبري ،يكي از مشكلات اصلي كارگران وكارخانجات واگذاري به بخش خصوصي است كه بلاهايي كه آقاي درخشنده دقيقا به آن اشاره نموده است .دست از اين تفريط وافراط برداريد و واقع بين باشيد ،در عين حال كسي منكر زحمات نمايندگان مجلس،استانداري وسايرين نيست ولي شكم گرسنه زن وبچه ما كارگران اين يز ها حاليش نيست.ترا بخدا بحث هاي سياسي را پيش نكشيد وهمه چيز راقاطي نكنيد.
نا شناس 30 ارديبهشت 1390
بنده خودکارگرنساجی هستم روی سخنم باکسانیست که این واحدصنعتی رابه محلی برای دویل سیاس تبدیل کردند.چه انهاکه کلام احیابرزبان دارندوچه دیگران بانگاه.... اخلاص درنیت ندارندچراکه اگر چنین بوداینقدرمنیت درمیان نبود.ماکارگران میگوییم نساجی راازبازیهای سیاسی خارج کنیدوباتشکیل کارگروهی نظارتی وحمایتی بالحاظ همه جوانب دراین جهاداقتصادی بزرگ همه مشارکت کنیدتارضایت خداوالبته خلق خدارابهمراه داشته باشیدومطمئن باشیدزحمات شماازنگاه ماپنهان وبی پاسخ نخواهدماند.هنوزدیرنشده....م-ن
bnk 30 ارديبهشت 1390
آقا ما شام شب نداریم بخوریم اون موقع رییس جمهورتون میگه تنهایی کشوری هستیم اصلا گرسنه نداریم.به خهدا شرمنده زن و بچه خودمم.شرمندم شرمنده
نا شناس 30 ارديبهشت 1390
اینجور که می بینیم بهترین راه نجات نساجی تعطیل کردن آن است. مردم تا کی باید درگیر این مسئله باشند؟ دیگر خسته شدیم.
آقای درخشنده! شما که دستتان باز است خواهشمند است کاری کنید تا سرمایه گذار خارجی ول کند برود و نساجی را منحل کنید و زمینها و ساختمانها و ماشین آلاتش را بفروشید حقوق این کارگران را هم بدهید. بروند پی زندگیشان. نساجی هم بی نساجی. اینقدر هم آرامش عمومی را بر هم نزنید. مردم به اندازه کافی مشکل دارند.
نا شناس 30 ارديبهشت 1390
دم حاج اقا معلمی گرم امروز توی خطبه های اتشینش تازید به مسئولان بی بخاراستان و اکبری نماینده مثلا احیاکننده کارخانه های نساجی و خوب به این خبرکذایی فارس اشاره کرد که گفته از طریق نیروهای وابسته به این نماینده نوشته و انعکاس داده شد
نا شناس 31 ارديبهشت 1390
يعني اگر آقاي اكبري نماينده مردم نميشدند نساجي كارو بارش بهتر از اين بود
محمد 1 خرداد 1390
آقاي معلمي،شما كه سال گذشته همزمان با حضور آقاي استاندار در نماز جمعه تعريف و تمجيد آنچناني داشتيد،شما كه در خطبه نماز ايشان را استاندار مكتبي لقب داديد وايشان را از افتخارات استان خوانديد آلان چه شده؟
بالاخره ما متوجه نشديم شما رفيق استانداريد يا رقيب؟
احمد 1 خرداد 1390
آقاي معلمي،لطفا بفرماييددر دوره نمايندگي جنابعالي كدام صنعت در حوزه انتخابيه سراپا شد.
شما كه اين روزهااينقدر مدافع كارگر شديد،زمان به تاراج گذاشتن نساجي چه موضعي داشتيد.نكند سهم شما آن وقتها محفوظ بودو حالا سهمي برايتان قايل نيستند.
يا اينكه نكند اين شايعه صحت دارد كه فيل شما هواي هندوستان را كرد و بناي كانديداتوري مجلس را داريد ،اين جور حرفها مصرف انتخاباتي برايتان دارد ويادتان آمده كه كارگران نساجي مشكل حقوق دارند

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 4.396 seconds.